dag 7: Terug naar Kiruna

26 maart 2017 - Kiruna, Zweden

Gisterenavond/vannacht helaas niets meer gezien. Vannacht nog wel kort even eruit geweest, maar het sneeuwde nog steeds dus ik besloot om maar weer lekker te gaan slapen. Die handdoek ervoor scheelt echt een stuk :D. Ik heb dus lekker geslapen ondanks een snurkwedstrijd tussen de Fransman en de Nieuw-Zeelander. Als je mij had verteld dat er een leeuw in de kamer lag, had ik je zomaar geloofd :p

Toen ik naar buiten keek vanochtend werd ik verrast door een sneeuwstorm. Het waaide erg hard en daarmee werd ook de sneeuw behoorlijk opgeblazen. Een laatste hike in Abisko zat er dus niet meer in. Dus ben ik in de keuken gebleven om nog even wat te praten met de medebewoners. De laatste 2-3 dagen is er weer een redelijk hecht groepje ontstaan. Stacey en Gareth uit Zuid-Afrika, Lazar en Sherri uit Nieuw-Zeeland, Twee Fransen waarvan ik de naam ff niet meer weet, Dan uit Engeland, Raymond en ik. Gelukkig heb ik van ieder nog goed afscheid kunnen nemen, want helaas brak ook dat moment aan. Enkelen waren van plan om een keertje naar Nederland te komen. Ik heb ze laten weten, dat als ze er zijn, ze mij ff moeten contacten. Leuk :) Vooral met Raymond kon ik erg goed opschieten door de gedeelde noorderlichtpassie. Toen ik wegging vroeg Lazar en Gareth wie hun nu moest gidsen en de jacht op het noorderlicht. Tja. Als het kon was ik langer gebleven, vooral met wat er deze week qua noorderlicht aan zit te komen :o

Maar helaas. Op naar het station. De trein zou vast wel vertraging hebben door de sneeuwstorm. Aanvankelijk 10 min, dit werden er 20 en later 30. Ik vreesde eenzelfde scenario als vorige week met het vliegtuig, maar daar kwam die dan toch. Dan zou ik nog genoeg tijd hebben in Kiruna om de omgeving wat te verkennen. Een paar honderd meter voor het station van Kiruna besloot de locomotief ermee op te houden. Daar stonden we dan. Er werd enkele malen wat omgeroepen in het Zweeds. "zucht" Dus maar aan iemand gevraagd wat er gezegd werd en hij gaf aan dat er een andere locomotief komt die ons het station zou binnentrekken. Nouja wachten maar weer. E-reader erbij. 3 uur (!) later werden we eindelijk het station binnen getrokken. Ik was in gesprek geraakt met een Zweed en hij zei dat dit wel eens kan gebeuren en dat iedereen rustig wacht tot het opgelost wordt. Ik gaf aan dat in Nederland allang Holland in nood was, wanneer het zo lang zou duren. Kiruna verkennen was dus ook weinig van over.

Ik ben gelijk doorgelopen naar het hostel om in te checken en daar heb ik ook maar gelijk mijn boardingpass voor morgen uitgeprint. Op de kamer even met de schoonfamilie gefacetimed en daarna ben ik wat gaan eten. Het was dit keer iets drukker. Er waren een Duitse en een Zweedse wat aan het eten. Zij hebben ook de laatste avond en hopen dat er nog wat in zit. De lucht is helder, maar het waait nog steeds erg hard. Dus ben ik buiten nog even ene plekje gaan zoeken een beetje uit de wind, maar dat is erg lastig :p.

Voor nu ga ik dit blog afsluiten. Vanavond nog een keer aurorahunten en dan is het voorbij. Ik hoop dat jullie je vermaakt hebben met het lezen ervan en het bekijken van de foto's (vandaag geen foto's kunnen maken door de storm). Morgen om 13:35 vlieg ik weer terug naar huis, naar Denice en lekker naar mijn eigen bedje. Dinsdag weer centjes verdienen voor de volgende reis :D Tot in Nederland allen.

1. Jac en Annie:
    26 maart 2017
    Bedankt voor de leuke verhalen, die zullen we wel missen volgende week ;)
    Verder een heel goede terugreis, en tot ziens!!!
  2. Daniella:
    27 maart 2017
    Gefacetimed met de schoonfamilie hoor ik daar niet meer bij dan :o?Je hebt wel mooie fotos gemaakt was dat oefenen op sterren laatste keer toch wel handig.