de "blue hole of Abisko" bestaat!

22 maart 2017 - Abisko, Zweden

Het is leuk om te merken dat iedereen hier vooral is voor het noorderlicht. Eindelijk mensen die mij begrijpen ;) :p. Er zijn meer spaceweathernerds zoals ik. Dus ik voel we wel aardig thuis hier. Iedereen was gisterenavond allerlei parameters in de gaten aan het houden en we kwamen er al snel achter dat het wat betreft de zonnewindcondities wel goed zat. Nu de wolken nog …

Weerwebsites en weerapps werden in de gaten gehouden en daaruit bleek dat het rond 23:00 wat zou gaan opklaren. Jorge was maar een nacht hier in Abisko en hij had een excursie geboekt naar de aurora sky station. Een ritje met de stoeltjeslift naar boven kost ongeveer € 70,-. Dat is niet de bedoeling voor een budgetvakantie dus Mariana en ik besloten naar het meer terug te lopen. We hadden genoeg anderen in het hostel gehoord die ook die kant op gingen dus uiteindelijk waren we met 15-20 mensen aan het wachten op een glimp van die ene ster, die liet weten dat er gaten in de bewolking zaten.

De planeet Venus was al een tijdje zichtbaar, maar de wolken leken alleen maar toe te nemen. Op een gegeven moment kregen we het ook wel koud, want een wind over een bevroren meer is best fris :p. We besloten om terug te lopen, om binnen even op te warmen en later terug te gaan. Zodra we ons omgedraaid hadden zag Mariana een stuk of drie sterren verschijnen. Hmm toch maar blijven dan. Enkele minuten later zag een een bekende vlek in de lucht. De Aurora! Zodoende wilde ik mijn statief opzetten, maar ergens ging er iets mis, waardoor de steun voor de camera brak. Dat was dus geen stabiel platform meer. Weg kansen om mooie foto’s te maken. Het noorderlicht was zo actief bewegend en opkomend dat iedereen stond te juichen en “wow”roepen enz. In het begin was ik erg teleurgesteld dat ik dit niet goed kon vastleggen voor jullie, maar op een gegeven moment dacht ik: “Helaas, maar ik moet hier gewoon hartstikke van genieten, zo mooi!”

Het noorderlicht ging een tijdje door met oplevingen (substorms), waarbij bewegende lijnen en krullen zich vormden boven ons hoofd, echt heel snel. Zodoende kon ik een paar kortere sluitertijdfoto’s nemen door op mijn rug te gaan liggen en de camera zo stil mogelijk tegen mijn buik te houden. Dit heeft enigszins foto’s opgeleverd die ik jullie kan tonen.

Na een tijdje hadden we het allebei toch wel erg koud en er waren al best veel mensen vertrokken. Dus wij besloten om ook maar terug te gaan. Op de weg naar het hostel kwamen we een nieuwe opleving tegen, waar het leek dat de aurora klaar was voor vandaag, maar niets was minder waar. Zodoende zijn we nog een tijdje blijven staan om al dit moois te aanschouwen. Prachtig en het blijft lastig om dit gevoel aan mensen uit te leggen. Mariana moest er zelfs om huilen zei ze. Ik heb alleen de hele avond met open mond gestaan en enkele malen beseft hoe gelukkig ik was dat ik daar mocht staan. Vooral na de tegenslagen van maandag. Dit heeft alles goed gemaakt! Meer dan 10 substorms gezien, met vooral snel bewegend noorderlicht en hier en daar leken ook inderdaad wel wat groene en roze kleurtinten zichtbaar. Het was allemaal een stuk feller dan toentertijd in IJsland. En dan het nog betere nieuws: De sterke zonnewind blijft waarschijnlijk nog tot a.s. vrijdag actief. Even kijken hoe ik aan mijn rustuurtjes ga komen de komende dagen. Nu alleen hopen op “clear skies”, maar gisteren heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen dat de “blue hole of Abisko” echt bestaat! De hele dag was het nagenoeg potdicht door de bewolking en dan ’s avonds opeens een heldere cirkel boven het meer, lang genoeg voor een 2 uur durende show. Echt geweldig :o. Dit zal vast niet de enige avond worden dat ik dit wonderschone fenomeen ga zien. Mocht dit wel het geval zijn, dan heb ik ondanks het niet goed vast kunnen leggen toch een onvergetelijke avond/nacht beleefd :D

www.lightsoverlapland.com/webcams Op deze website kunnen jullie meekijken, hoewel afgelopen nacht alles zich aan de zuidelijke hemel afspeelde en deze webcam dus bijna alles heeft gemist. Dit heeft alles te maken met de ligging van Abisko onder de zogenaamde "Aurora Oval". D.w.z. Overal waar je kijkt kun je het zien, dus niet alleen richting het noorden.

1. Poef:
    22 maart 2017
    Erg mooi weer die foto's! Het verhaaltje leverde me kippenvel op, geen idee of dit komt omdat ik die koude wind ook kon voelen of omdat ik zo blij voor jou ben dat je daar bent en zo beloont wordt voor je doorzetten en positiviteit! :) Geniet ervan en denk vooral aan jezelf! (Met de keuze voor foto's of zelf genieten :p)
  2. Merel:
    22 maart 2017
    Leuk! Een goede zet om naar het koude Abisko te gaan. Een foto is mooi maar je doet het voor het gevoel, dus drink het lekker in Geniet ervan :D
  3. Jac en Annie:
    23 maart 2017
    Geweldig dat je zo kunt genieten van al dat moois