nacht 2 in Abisko

23 maart 2017 - Abisko, Zweden

Een kort noorderlichtverhaaltje deze nacht.

Het blijft een bijzonder fenomeen dat het het ene moment heel hard sneeuwt en dat het even later voor een (groot) deel opklaart. In de weersvoorspellingen zag het er naar uit dat het rond 1 à 2 uur een beetje op zou klaren. Ik had mijn wekker gezet om 00:30. Mike was net even buiten wezen kijken en zei dat er enkele sterren vaag zichtbaar waren. Ik was toch al van plan om naar buiten te gaan dus thermopak aan, statief mee en op naar buiten. Net buiten het hostel dachten we al wat te zien en een fotootje met de camera bevestigde dat er iets aanwezig was. Zo snel mogelijk doorgelopen naar het meer, maar op weg daar naartoe zagen we iets prachtigs ontstaan dus statieven maar opgesteld en wat foto’s gemaakt. Erg mooi J. Daarna doorgelopen naar het meer. Daar zagen we iets steeds meer opbouwen en dit werd uiteindelijk weer een substorm met zeer beweeglijk noorderlicht en zelfs op een gegeven moment was de roze kleur voor ongeveer 1-2 seconden zichtbaar voor het blote oog. Na deze uitbarsting gebeurde er verder weinig meer en zodoende konden we om 02:30 terug naar het hostel en om 03:00 konden we eindelijk gaan slapen.